Om du vill nyansluta till det allmänna ledningsnätet eller bygger om så att det påverkar befintliga VA-anslutningar ska du göra en VA-anmälan. Nedan beskriver vi när du behöver skicka in en VA-anmälan och vad du i sådana fall behöver tänka på innan du skickar in den. Vi beskriver också steg för steg hur du går till väga när du vill ansluta dig.
När behöver jag göra en VA-anmälan?
Du behöver göra en VA-anmälan om du vill nyansluta eller tänker göra en förändring som påverkar befintliga anslutningar som till exempel om- eller tillbyggnad av din fastighet eller förändring av verksamhet.
Är du i behov av byggvatten under byggtiden ska du också göra en VA-anmälan.
VA-anmälan
1. Anvisningar och tips inför upprättande av VA-anmälan
Inför att du ska göra din VA-anmälan finns det en del information och anvisningar som kan vara bra att ha koll på. Nedan har vi samlat information om vad du behöver tänka på när du upprättar din anmälan
Tänk på att göra din VA-anmälan innan du börjar bygga eller gräva. Då kan vi kontrollera att allt ansluts på rätt sätt och du slipper kostsamma och besvärliga ändringar i efterhand.
När du ansluter till det allmänna ledningsnätet börjar Lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och de Allmänna bestämmelserna för vatten och Avlopp (ABVA) gälla för dig som fastighetsägare. Det kan därför vara bra att ha läst igenom dem innan du gör en VA-anmälan. Du hittar information om LAV och ABVA här.
Texten nedan innehåller ord och uttryck som kan vara svåra att förstå. På sidan Vanliga ord och förkortningar hittar du förklaringar till de vanligaste begreppen inom VA. Du hittar sidan här.
När du ska dra servisledningar på din tomt finns det ett antal saker att ta hänsyn till. Under respektive rubrik nedan kan du läsa våra rekommendationer och riktlinjer.
Servisledning – dricksvatten
- Vid om- eller nyläggning av servisledning mellan vattenmätare och förbindelsepunkt bör ledningen vara heldragen.
 - Ledning som ligger under byggnaden innan din vattenmätare bör lämpligtvis ligga i skyddsrör för att minska risken för fukt- och vattenskador vid en vattenläcka samt för att underlätta upptäckten av eventuella läckor.
 - Behöver du hjälp med att dimensionera din ledning prata med din entreprenör.
 - Befintligt vattensystem (egen brunn eller liknande) får absolut inte sammankopplas med det allmänna ledningsnätet.
 - Observera att endast Mittskåne Vatten får öppna ventilen till dricksvatten efter anslutning till det allmänna ledningsnätet.
 
Servisledning – spillvatten
- I servisledningen för spillvatten får endast spillvatten från fastigheten avledas, det vill säga vatten från bad, disk, tvätt och toaletter. Sammankoppling av dagvatten– och spillvattenledningen är inte tillåtet.
 - Behöver du hjälp med att dimensionera din ledning prata med din entreprenör.
 - Om du lägger om servisledning för spillvatten på din fastighet rekommenderar vi att en spolbrunn installeras. Spolbrunnen placeras nära tomtgränsen. Om det redan finns en kommunal spolbrunn vid förbindelsepunkten, kan spolbrunnen placeras närmare byggnaden.
 
Servisledning – dagvatten
- Sammankoppling av dagvatten– och spillvattenledningen är inte tillåtet.
 - Behöver du hjälp med att dimensionera din ledning prata med din entreprenör.
 - Dagvattnet inom din fastighet kan tas om hand genom LOD (Lokalt Omhändertagande av Dagvatten). Läs mer om det här.
 
Vid om- eller nyanläggning av dagvattenservisen svarar fastighetsägaren för att en dagvattenbrunn med vattenlås och sandfång placeras inne på fastigheten.
Spillvatten
Vid nyanslutningar gäller att dämningsnivån för spillvatten sätts till marknivån vid förbindelsepunkten. Detta är en säkerhetsåtgärd för att minska risken för översvämning i fastigheten. Om en driftstörning skulle uppstå kan spillvatten då istället tränga upp till gatunivå, utan att orsaka skador inne i byggnaden.
För befintliga anslutningar beror dämningsnivån på hur huvudledningarna ligger i höjdled i gatan. För mer information om detta, vänligen kontakta Mittskåne Vattens kundservice
Dagvatten
Fastigheter som ligger utanför det verksamhetsområde för dagvatten ansvarar själva för sin dagvattenhantering och för att skydda byggnaden mot översvämning. Vid nyanslutning till det allmänna dagvattennätet gäller att dämningsnivån sätts till +0,1 meter över marknivån vid förbindelsepunkten. Dämningsnivån är den höjd under vilken man inte får ansluta öppna inlopp med självfall, som exempelvis spygatter. Om anslutningen sker under denna nivå finns risk för att dagvatten tränger in i fastigheten vid kraftig nederbörd.
Om dräneringsledningar ligger under dagvattnets dämningsnivå kan de fyllas med vatten vid stora regnmängder. Det är då fastighetsägarens ansvar att skydda byggnaden mot översvämning. Valet av teknisk lösning beror bland annat på byggnadens konstruktion och placering i förhållande till dämningsnivån. Exempel på lösningar är installation av bakvattenstopp eller dränvattenpump.
Observera att det allmänna dagvattenledningsnätet inte är dimensionerat för skyfall eller större regnmängder. Vid kraftig nederbörd kan dagvatten därför dämma upp i systemet.
Om du vill ansluta till dricksvatten ska en vattenmätare installeras som mäter din vattenförbrukning. Du som fastighetsägare är skyldig att upplåta plats för vattenmätaren. Vattenmätarplatsen ska utformas enligt gällande krav. Läs mer om vattenmätare och vattenmätarplatsens utformning här.
I områden där det på grund av terrängen inte är möjligt att ansluta med självfall används LTA-system. LTA betyder Lätt trycksatt avlopp och innebär att spillvattnet transporteras i trycksatta ledningar. I områden som kräver denna typ av system installeras en LTA-enhet på varje fastighet. Du kan läsa mer om LTA här.
Beroende på vilken typ av verksamhet som ska anslutas kan det finnas specifika krav som måste uppfyllas. Syftet är att förhindra att miljöfarliga ämnen, som våra reningsverk inte kan ta hand om, eller ämnen som kan skada ledningsnätet, släpps ut i det allmänna spill- och dagvattennätet. Nedan hittar du länkar till var du kan läsa mer om detta.
Anslutning till spillvatten
Du kan läsa mer om allmänna och särskilda krav gällande anslutning av verksamheter till det allmänna spillvattennätet här.
Anslutning till dagvatten
I vissa fall kan det ställas krav på fördröjning och/eller rening av dagvatten detta gäller exempelvis fastigheter med stora ytor såsom parkeringar eller lager. Dessa krav finns vanligen i detaljplanen och/eller bygglovet. Mittskåne Vatten kan också ställa krav på fördröjning. Du kan läsa mer om detta i dagvattenpolicyn som du hittar här.
2. Upprätta VA-anmälan
För att ansluta till kommunalt VA behöver du fylla i blanketten VA-anmälan som du hittar längre under detta stycke. Till anmälan bifogar du en ritning eller skiss över fastighetens yttre VA-installationer fram till vattenmätarplats och vattenmätare. Mittskåne Vatten granskar endast att rätt ledningsslag planeras att anslutas till rätt förbindelsepunkt och att allt dricksvatten som kommer att användas på fastigheten mäts. Observera att det inte får förekomma förgreningar på dricksvattenledningen innan vattenmätaren och att fastighetsägaren ansvarar för samtliga tekniska lösningar inne på fastigheten.
Skicka din anmälan och VA-ritningar till Mittskåne Vatten, Box 53, 243 21 Höör alternativt till kundservice@mittskanevatten.se.
När vi fått in din anmälan får du en bekräftelse från oss antingen via brev eller mejl. Har du ytterligare information du vill tillföra kan du mejla eller ringa kundservice. All information samlas under ditt ärende. Observera att bekräftelsen endast avser att vi mottagit din anmälan och inte att anmälan handlagts.
Vi vill ha in din anmälan minst 12 veckor före byggstart.
3. Handläggning av VA-anmälan
Utredning om anslutning är möjlig
När en komplett anmälan kommit in till oss kontrollerar vi om det är möjligt att ansluta fastigheten. För fastigheter inom verksamhetsområde för VA är det oftast inga problem. För fastigheter utanför verksamhetsområde görs en utredning om anslutning är möjligt. Skulle anslutning vara möjlig kan fastigheten antingen tas upp i kommunens verksamhetsområde för vattentjänster, annars upprättas ett avtal mellan fastighetsägaren och kommunen. Mittskåne Vatten avgör vilken lösning som är lämpligast.
Serviser & förbindelsepunkt
För att kunna ansluta en fastighet måste det finnas serviser framdragna till förbindelsepunkten. Servisledningar från det allmänna ledningsnätet fram till förbindelsepunkten är allmänna och Mittskåne Vatten ansvarar för att upprätta dessa.
Förbindelsepunkten är gränsen mellan den allmänna VA-anläggningen och fastighetens egen VA-installation. I normalfallet placeras förbindelsepunkten ca 0,5 m utanför fastighetsgränsen. Fastighetsägaren ansvarar för ledningarna inom fastigheten fram till förbindelsepunkten, se bild 1 och 2 nedan.
Det är inte alltid tekniskt möjligt att placera servisledningar exakt där du som fastighetsägare önskar. Vänta därför på våra instruktioner innan du börjar dra ledningar ut till tomtgränsen.
Bild 1. Bilden visar förbindelsepunkten för vatten, spillvatten och dagvatten. Observera att förbindelsepunkten oftast ligger utanför fastighetsgränsen.
Handläggningstider
För fastigheter där den allmänna delen av servisledningarna redan är framdragna och förbindelsepunkt kan förmedlas beräknas handläggningstiden för VA-anmälan vara ca 4 veckor. Det tar minst 6–8 veckor från det att en godkänd VA-anmälan kommit in till Mittskåne Vatten tills du har möjlighet att koppla in din fastighet till det kommunala ledningsnätet. Detta gäller under förutsättning att omständigheterna är normala.
I de fall anslutning inte finns lämnas ärendet över till en VA-ingenjör. Hen kommer då att kontakta dig för ett platsbesök. Under besöket kommer ingenjören tillsammans med dig titta på en lämplig plats för att upprätta anslutningen. Efter det kommer du erhålla en ritning med förslag på plats för anslutningen. När du godkänt förslaget undersöker Mittskåne Vatten om det behövs några tillstånd för att upprätta anslutningen. Detta kan till exempel var tillstånd från markägare, Trafikverket eller Länsstyrelsen. I dessa fall blir vår handläggningstid beroende av handläggningstider hos respektive myndighet. Detta innebär att handläggningstiden kan vara upp till 6 månader.
4. Fakturering och förmedlande av förbindelsepunkt
Förbindelsepunktskarta
När vi upprättat din förbindelsepunkt skickar vi ut en förbindelsepunktskarta som visar var din fastighet ansluts till det kommunala vatten- och avloppsnätet. Den markerar även gränsen mellan Mittskåne Vattens ansvar och ditt ansvar som fastighetsägare.

Faktura
Tillsammans med förbindelsepunktskartan skickar vi en faktura för anläggningsavgiften. Hur stor anläggningsavgiften blir beror på vilka vattentjänster du ska ansluta till, hur stor tomten är samt antalet bostadsenheter som finns eller ska byggas på fastigheten. Avgiften debiteras enligt den VA-taxa som gäller vid tidpunkten förbindelsepunkterna är klara och förmedlade till dig. Du hittar mer information om VA-taxan och anläggningsavgifter här.
Fakturering av de fasta grundavgifterna i brukningsavgiften påbörjas efter att anläggningsavgiften är fakturerad.
5. Anslutning

Efter att du fått information om avgifter och anslutning påbörjas det praktiska arbetet. Din fastighet kommer att anslutas till antingen ett självfalls- eller LTA-nät (lätt trycksatt avlopp). Självfall innebär att spillvattnet från din fastighet transporteras med hjälp av gravitationen. LTA innebär att spillvattnet transporteras i trycksatta ledningar som följer terrängen. Du kan läsa mer om LTA här. Om din fastighet kommer att behöva anslutas med LTA meddelar Mittskåne Vatten dig detta i samband med att du gör din VA-anmälan.
När din anmälan är godkänd och förbindelsepunkt förmedlad kan du påbörja arbetet med att ansluta. Observera att du som fastighetsägare inte kan påbörja din grävning till förbindelsepunkt (servisventil) utan att du fått klartecken från oss på Mittskåne Vatten. Påbörjas arbetet trots detta tar inte Mittskåne Vatten på sig något ansvar för eventuella korrigeringar som kan behövas göras i efterhand.
OBS! Sammankoppling av dagvatten– och spillvattenledningen är inte tillåtet. Dagvatten och spillvatten ska vara separerade alternativt att dagvattnet tas om hand genom LOD (Lokalt Omhändertagande av Dagvatten).
Behöver du vatten under byggtiden så kan du läsa mer om hur du går till väga under rubriken byggvatten längre ner på sidan.
Installation av vattenmätare & inkoppling av dricksvatten
Om du ansluter till vatten ska en vattenmätare installeras. Du som fastighetsägare är skyldig att upplåta plats för mätaren samt för att utforma vattenmätarplatsen enligt gällande riktlinjer. Mätarplatsen ska godkännas av Mittskåne Vatten.
Fastighetsägaren ansvarar också för de anordningar som behövs för att sätta upp vattenmätaren och koppla ihop med den övriga utrustning. Mittskåne Vatten tillhandahåller och ansvarar för vattenmätaren och installationen av denna. Läs mer om vattenmätare och utformning av vattenmätarplatsen här.
Det är du som fastighetsägaren ansvarar för att din dricksvattenledning är i godkänt skick. Vid inkoppling till dricksvatten bör därför dricksvattenledningen provtryckas för att säkerställa att ledningen är tät. Du kan ta hjälp av din entreprenör för detta.
För uppsättning av vattenmätare och påsläpp av vattentillförsel kontakta Mittskåne Vattens kundservice minst 10 dagar i förväg, för tidsbokning.
Observera att det är endast Mittskåne Vattens personal som får stänga eller öppna servisventilen i gatan.
Ytterligare frågor
Har du ytterligare frågor inför anslutningen av din fastighet? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Byggvatten
Allmänt
Under byggtiden kan en tillfällig anslutning av vatten behövas för att försörja byggbod eller byggarbetsplatsen med vatten. För att få tillgång till byggvatten behöver du skicka in en VA-anmälan. I anmälan fyller du i att anmälan avser byggvatten och anger under hur lång tid du behöver byggvatten.
Anmälan om byggvatten ska vara oss tillhanda minst 15 arbetsdagar innan önskad inkoppling av byggvatten.
Saknas färdig förbindelsepunkt för inkoppling kan ärendet ta längre tid. Tänk då på att kontakta Mittskåne Vatten i god tid så att vi i samråd med dig kan undersöka var en ny anslutningspunkt lämpligtvis kan upprättas. Kostnaden för byggvatten framgår av VA-taxan.
Förberedelser inför anslutning
Du som fastighetsägare ansvarar för att förbereda en vattenledning fram till anslutningspunkten. En kontrollerbar backventil ska monteras på slangen innan vattenuttaget och en avstängningsventil ska monteras innan backventilen. Anslutningspunkten ska vara synlig för besiktning, det vill säga inte återfylld.
Mätning av levererat vatten
All förbrukning av byggvatten ska mätas. Innan vi kan börja leverera vatten ska därför en vågrät konsol med avstängningsventiler före och efter monteras där vattenmätare ska sitta. Platsen ska dessutom skyddas från frost eller vara uppvärmd så att mätaren inte kan frysa sönder.
Inkoppling
När förberedelserna inför anslutning är klara kontakta Mittskåne Vattens kundservice för att boka tid för installation av vattenmätare och öppning av vattnet. Tänk på att boka tid för detta minst 10 arbetsdagar innan ni önskar ha byggvatten.
Om anslutning ej är förberett när Mittskåne Vattens personal kommer ut, kan inte vattenmätare installeras och vattnet öppnas. Du kommer då att debiteras för ett så kallat förgävesbesök.
Avetablering av byggvatten
När du inte längre behöver byggvatten kontakta Mittskåne Vatten så att vi kan byta ut byggvattenmätaren till en permanent vattenmätare. Kontakta oss minst 10 dagar innan du vill avetablera byggvattenanslutningen.
Kostnad för byggvatten
Byggvatten debiteras enligt gällande VA-taxa.