Betalning
I normalfallet har du 30 dagar på dig, från fakturadatum, att betala din faktura. Om fakturan inte betalas i tid debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen. Om betalningen fortfarande uteblir kan vattnet komma att stängas av.
Fakturabelopp som understiger 100 kronor överförs på nästkommande faktura.
Om du betalat för mycket: Om du har betalat för mycket på en faktura eller om du har betalat fakturan två gånger drar vi av beloppet på nästkommande faktura. Återbetalning sker endast på skriftlig begäran utav kund via mejl och om beloppet överstiger 3 000 kr.
Om du betalat för lite: Om du har betalat in ett för litet belopp på en faktura läggs betalningen in som en delbetalning. Eftersom fakturan inte är helbetald kommer en påminnelse skickas och dröjsmålsränta utgår. Är återstående belopp under 100 kronor förs skulden över till nästkommande faktura.
Om du upptäcker att fakturan inte stämmer: Ibland kan felaktiga debiteringar förekomma och som kund är du ansvarig för att kontrollera din faktura. Upptäcker du en felaktig debitering ska du skyndsamt kontakta Mittskåne Vattens kundservice.
Debitering och återbetalning: En felaktig debitering kan till exempel bero på att vi har felaktiga uppgifter om din fastighet eller vilka vattentjänster du är ansluten till i våra register. Om det är du som fastighetsägare som genomför en förändring som påverkar dina avgifter är du skyldig att anmäla det till oss genom en VA-anmälan. Återbetalning sker inte vid förändringar eller åtgärder som inte anmälts till oss.
Vid felaktig debitering där du betalt för mycket återbetalas 10 år tillbaka i tiden eller från det datum som den felaktiga debiteringen startade. Vid återbetalning utgår ingen ränta. Återbetalningsbelopp regleras på din nästkommande faktura.
Har du som kund betalt för lite har vi rätt att debitera dig i efterhand. Efterdebitering av privatkund kan ske upp till 3 år i efterhand enligt Preskriptionslag 2 § (1981:130). Debitering av företag kan ske upp till 10 år i efterhand enligt Preskriptionslag (1981:130)