Gå direkt till innehållet

Faktura och betalning

En hand hålls på ett tangentbord

Fakturering görs en gång i kvartalet; 1 mars, 1 juni, 1 september och 1 december. Du som är ansluten till Kivra kan ta emot dina fakturor från oss där. Genom att välja ett digitalt alternativ för att ta emot din faktura sparar du på miljön, men har du inte möjlighet till det finns även pappersfaktura om du önskar. Till kunder som bor utomlands erbjuder vi endast e-postfaktura.

Betalning

I normalfallet har du 30 dagar på dig, från fakturadatum, att betala din faktura. Om fakturan inte betalas i tid debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen. Om betalningen fortfarande uteblir kan vattnet komma att stängas av.

Fakturabelopp som understiger 100 kronor överförs på nästkommande faktura.

Om du betalat för mycket: Om du har betalat för mycket på en faktura eller om du har betalat fakturan två gånger drar vi av beloppet på nästkommande faktura. Återbetalning sker endast på skriftlig begäran utav kund via mejl och om beloppet överstiger 3 000 kr.

Om du betalat för lite: Om du har betalat in ett för litet belopp på en faktura läggs betalningen in som en delbetalning. Eftersom fakturan inte är helbetald kommer en påminnelse skickas och dröjsmålsränta utgår.  Är återstående belopp under 100 kronor förs skulden över till nästkommande faktura.

Om du upptäcker att fakturan inte stämmer: Ibland kan felaktiga debiteringar förekomma och som kund är du ansvarig för att kontrollera din faktura. Upptäcker du en felaktig debitering ska du skyndsamt kontakta Mittskåne Vattens kundservice.

Debitering och återbetalning: En felaktig debitering kan till exempel bero på att vi har felaktiga uppgifter om din fastighet eller vilka vattentjänster du är ansluten till i våra register. Om det är du som fastighetsägare som genomför en förändring som påverkar dina avgifter är du skyldig att anmäla det till oss genom en VA-anmälan. Återbetalning sker inte vid förändringar eller åtgärder som inte anmälts till oss.

Vid felaktig debitering där du betalt för mycket återbetalas 10 år tillbaka i tiden eller från det datum som den felaktiga debiteringen startade. Vid återbetalning utgår ingen ränta. Återbetalningsbelopp regleras på din nästkommande faktura.

Har du som kund betalt för lite har vi rätt att debitera dig i efterhand. Efterdebitering av privatkund kan ske upp till 3 år i efterhand enligt Preskriptionslag 2 § (1981:130). Debitering av företag kan ske upp till 10 år i efterhand enligt Preskriptionslag (1981:130)

Här hittar du information om hur du läser din faktura

Alternativa betalsätt

Här hittar du information om vilka olika betalsätt vi erbjuder. Välkommen att kontakta kundservice om du undrar över något.

Är du ansluten till Kivra får du dina fakturor från oss där. Du betalar din faktura smidigt och snabbt. Allt du behöver är mobilt bank-ID. Du behöver inte ens fylla i OCR-numret.

Med e-faktura slipper du krångliga OCR-nummer och sparar dessutom på vår miljö. Istället för att få fakturan per post får du den i digital form direkt i din internetbank. Välj gärna automatisk betalning så fungerar e-fakturan likadant som autogiro.

Du kan även välja att betala din räkning via autogiro. Din räkning betalas då med automatik och du får en notering om att beloppet förs över. Tänk på att pengarna måste finnas på ditt konto dagen innan förfallodatum. Du kan hämta autogiromedgivande på ”Mina sidor” genom att logga in med kundnummer och personnummer alt. kontakta vår kundservice. Vill man så kan man kombinera autogiro med e-faktura så gör man även miljön en tjänst.

Med e-postfaktura får du en faktura i pdf-format direkt till din e-post. Fakturan betalas på samma sätt som en pappersfaktura och är alltså inte detsamma som en e-faktura (som går direkt till din internetbank). Som kund ansvarar du för att det är en fungerande e-postadress. Kontakta vår kundservice för att ansöka om e-postfaktura.

Som företagskund kan du även välja att få din faktura som Svefaktura som skickas direkt in i ditt ekonomisystem med önskade referenser på anläggningsnivå. När vi skickar fakturor via Svefaktura skickar vi en faktura per anläggning.

Nybyggda vita flerbostadshus mot en vacker blå himmel med moln

Beräkna din avgift

På ett enkelt sätt kan du nu räkna ut vad din beräknade anläggningsavgift blir för anslutning av enfamiljshus till det kommunala vatten- och avloppsnätet. Du kan även räkna ut din brukningsavgift.

Beräkna din avgift
En gul grävmaskin gräver i marken och lägger massorna i en hög

Ledningskartor

Mittskåne Vattens ledningar för dricksvatten, dagvatten (regn- och smältvatten) och spillvatten (hushållsavloppsvatten) finns dokumenterade i våra ledningskartor. Vi kan leverera VA-kartor över ett begränsat område till fastighetsägare och entreprenörer. Förfrågningar om ledningskartor görs via Ledningskollen.

Ledningskollen