På Mittskåne Vatten ansvarar vi för 65 mil ledningar i Hörby och Höör. Vi arbetar kontinuerligt för att underhålla dessa så att vi säkert kan hantera både dricksvatten och avlopp. Ibland är det ändå så att det sker en vattenläcka eller annan störning och då går vi ut med information om detta via sms till berörda personer. Information om driftstörningar hittar du även här på vår webbplats.
AVLOPPSSTOPP
Beroende på var du får stopp i avloppet så bestäms vems ansvar det är. Börja med att undersöka var felet ligger, och undvik om möjligt fortsatt vattenanvändning. Det finns en förbindelsepunkt, normalt 0,5 meter utanför fastighetsgränsen, där vattnet är anslutet till Va-nätet. Är stoppet utanför är det kommunens ansvar, är stoppet innanför är det fastighetsägarens ansvar.
Har man en brunn på tomtgränsen så kan den vara till hjälp. Står det högt med vatten i brunnen så är stoppet utanför. Är det bara en vattenspegel i botten av brunnen så är stoppet innanför.
VA-avdelningen betalar som regel inte fakturor för spolbilar uttringda av privata fastighetsägare.
Har du stopp i samtliga avlopp i fastigheten kan du alltid kontakta oss. Vi åker då ut och konstaterar om stoppet är på vår eller fastighetsägarens sida. Vi fakturerar inte för att vi åker ut och kontrollerar. Är stoppet på VA-avdelningens sida så kommer personalen på plats att ringa ut en spolbil för att lösa problemet annars får du själv kontakta en spolfirma.
E-postadress: kundservice@mittskanevatten.se
Telefon: 0413-286 00
Mån – fre kl. 10:00 – 15:00
Lunchstängt kl.12:00 – 13:00
Klämdagar och dag före helgdag är kundservice öppen kl. 09:00 – 12:00
Övrig tid – Jourtid
Telefon: 0413-210 05
Felanmälan till Mittskåne Vatten Höör via app
Du kan också använda vår app ”Tipsa kommunen”. Den finns för både iPhone och Android och är naturligtvis gratis att ladda ned.